Jag gillar Göteborgs LS nya ställning hos arbetsköpare: vi hör av oss – de lägger sig på rygg och ger sig. Direkt. Utan att ens sätta sig vid förhandlingsbordet.

Ett tidigare exempel är då arbetsköparen på mitt jobb gjorde det, med ”ursäkten” vi har inte tid att ligga i förhandling med er just nu. Det är bara bullshit då McDonalds är ett gigantiskt företag med folk på alla positioner/områden, inklusive jurister. McDonalds är dessutom välkänt för att vara bitchiga arbetsköpare och det i synnerhet mot de som sätter sig emot. Min arbetsplats är franchise och ägaren är en riktig skitstövel som jag inte kan tänka mig skulle erkänna sig besegrad utan vidare. Teorin är därför att när ägaren kontaktade huvudkontoret för McDonalds så hade huvudkontoret syndikalisternas konflikt i Nybro i färskt minne och gav min arbetsköpare rådet att låta mig få vad jag begärt. En annan version är att arbetsköparen kontaktade Svenskt Näringsliv och därifrån fick historien om hur Göteborgs LS (ända ner till just Handel- & Servicesyndikatet som här representerade mig mot McDonalds) några veckor tidigare vunnit en konflikt med Burger King där vi inte ens haft juridiskt rätt.

Det färska exemplet då: Igår träffade Handel- & Servicesyndikatet av Göteborgs LS en medlem vars provanställningDagab ogiltigt förlängts efter att varseltiden gått ut. Dagab är inte obekant för göteborgs syndikalister då vi varit i förhandling med dem flera gånger tidigare. Handel- & Servicesyndikatet skickade samma dag iväg en förhandlingsframställan med krav på en diskussion om vår medlems anställningsform.

Idag hörde Dagab av sig till Handel- & Servicesyndikatet, beklagade ”misstaget” och gav oss rätt!

Arbetsköpare orkar inte med syndikalister längre, de vet att vi bråkar tills vi vinner. Höhö, får hoppas – och se till – att denna trend att arbetsköpare bara ger sig så fort vi hör av oss håller i sig!

Okej, jag vet att det inte alltid går åt vårat håll så enkelt och att detta är glorifierande. Men va fan, det känns så gött just nu!

