Jag försöker ta mig igenom I Spit On Your Grave, men efter 40 minuters grov våldtäkt mår jag så jävla illa att jag måste stänga av. Jag hade klart väntat mig att filmen skulle göra mig upprörd, men att det skulle påverka till den grad att det uttryckte sig fysiskt var jag inte beredd på.

I Spit On Your Grave handlar om en kvinna som flyttar ut på vischan för att skriva en bok. Några snubbar spanar genast in nykomlingen. De patetiska individerna till män – som i helvete inte ens har rätt att beteckna sig som människor – våldtar henne brutalt. Om och om igen. De torterar hennes psyke grovt, det räcker visst inte med den horribla terrorn av våldtäkt, nej, de låter henne springa iväg, komma undan, för att attackera henne åter. Först i skogen på två olika ställen. När hon väl lyckats ta sig hem och möjligtvis fått tron att det är över så är de där igen och slår och river upp hennes inre. De slår och tvingar sig på henne. Dessa fyra personer kan jag inte ens finna ord att beskriva – alla svordomar, förolämpningar och fula skällsord är otillräkliga.

Filmen bannades världen över när den släpptes. Jag har, som skrivet, inte hunnit ta mig särskilt långt i filmen men det ska visst inte främst vara de grova våldtäktsscenerna som orsakade moralpaniken inom filmindustrin. Skälet ska vara hur kvinnan senare hämnas på de sk. ”männen”, något hon visst ska göra skoningslöst. Trailern är borttagen från Youtube med argumentet att den bryter mot deras policy om våld, här finns dock en annan version.

To be continued…

Tanka filmen.

**********

Dagens låt: Ken Ring – Änglar (lyssna) (text) (tanka album)

