Demonstrationer på Island mot finanskrisen, regeringen som anses gjort nada med dess korrupta ministrar benämns av media som de värsta på Island sedan 1949 […] Med trummor, sång och tutor protesterade cirka 4.000 islänningar när alltinget öppnade på tisdagen. Protesterna blev stundtals våldsamma, skor och toalettrullar kastades mot parlamentsbyggnaden. Detta verkar påverka politikerna till den grad att det ryktas om regeringens avgång.

Jag blev nyfiken på arbetarklassen på island när en annan artikel intervjuar islänningar: Visst, de [en enskild familj] kanske har förlorat någon miljon, runt 80.000 kronor, på den sjunkande kronan. […] – Jag tror att varje familj reser utomlands i snitt ett par gånger om året. Det blir dyrt nu. Något som inte verkar särskilt uppslitande. Herregud! 80 000 spänn försvunna och vem reser utomlands flera gånger per år! Är detta vanligt?? Finns det ingen arbetarklass som säljer sig för att vissa ska kunna ha det så här? :O I artikelns inledning uttalar sig en snickare: – Isländska nyrika kapitalister har spelat ett enormt äventyrligt spel. Därtill har inte myndigheterna haft tillräckligt med hänsyn. Istället för att fokusera på sina individuella ekonomiska problem och vad han ska göra åt sin egen situation (som ovanstående) gör han en kort analys. Jag gissar självsäkert på att det är snickaren och hans homies som häver iväg skor och toapappersrullar på islands gator och jag säger HEJA!

iceland_3

Jag vet mycket lite om island – hästar, Reykjavik, statsskick och glaciärer kan jag läsa in mig på om jag vill –  det som finner sig rejält mycket svårare att hitta är dess arbetarklasshistoria eller vettig nyhetsrapportering från nuvarande händelser. Så den som vet något om det eller nuvarande kamper/organiseringar, upplys mig!

Mer: den isländska, anarkistiska, gruppen Aftaka skriver – dock bara (ett) (två) (tre) inlägg på engelska. Motkraft. Här och här finns bilder.

**********

Dagens låt: The Tough Alliance – First class riot (lyssna) (text) (tanka)
Don´t you die yet, first class riot
You can’t buy it, first class riot


