<<< Nu har det inte postats nåt inlägg på länge för jag har fastnat och tröttnat på temat, det kommer ett till inlägg, men sen blir det stopp. Det har även skett en skilsmässa, personliga inlägg hamnar numera i en annan blogg, här blir det ”politik” och arbetshat. >>>

Efter att nu ha lärt mig en del arbetsrätt har jag fattat i ännu vidare mån vilka svin arbetsköpare och chef är! Inställningen är ungefär ”du får lön, du är köpt, du gör som Vi säger!” – dvs. livegen/slav. Från Punkt Se kan jag fortfarande inte räkna upp alla lagar de bröt emot, det var rent ut sagt vansinnigt! Ta snarare en lag, säg gällande Arbetsmiljö, och plocka ut vad de inte bryter mot. McDonalds är även de hemska, dock i viss mån mer sneaky och fula. Försöker ljuga, hota och lura sig ur de konfrontationer som sker. Arbetarna vet, i stor utsträckning, inte om de fåtalet lagar som står på våran sida. Och vi står ensamma att lära oss dem och informationen är svårtillgänglig och fett svår att ta till sig.

Man bör inte definiera McDonalds som ett jobb. Det är ren och skär slaveri. Jag minns min mammas bestörta blick dagen hon besökte mig på arbetsplatsen – ungefär ”herregud, min dotter får en hjärtattack inom 10 sekunder!” Nej, vid det här laget förstår ni att jag önskar snabbmatshelvetet som arbetsplats en omedelbar utrotning.

En historia. Företaget snor från arbetarnas lön! Personal har ansvaret för varje enskild kassa. Man påbörjar sitt pass med 1000:- i växel och allt du säljer räknas ihop och skrivs ut när arbetsdagen är slut. Dags att räkna kassan! Plocka ur växeln, räkna ihop förtjänsten och checka av det mot datorn. Stiger differensen över 50:- sammanlagt under en månad – säg goodbye till de cashen på lönen! Väldigt vanligt att det sker och detta bryter mot kollektivavtalet! Bråka om det, verkligen inte okej, och du har faktiskt rätten på din sida! Chefen kan inte säga emot!

Vi hatar att arbeta, att vara tvungna att sälja våra liv, våran tid. Till ett jävla skitpris. Vi vill inte ha ordentliga jobb – vi vill ha tillbaka våra egna liv!

**********

Dagens låt: Öris & Ågren feat Roffe Ruff (prod. Hofmästarn) – Borgarblocket (lyssna) (tanka)
Borgarblocket stjäl min lön, ja dom stjäl min lön.

