Jag lyssnar på tysk radio. Jag kan ingen tyska. Jag läser en dansk bok, men jag kan inte danska. Målet är att lära mig på egen hand, inte betala 3990:- som kursjäveln kostar på universitetet. Jag har aldrig ens fattat att viss utbildning kostar, ja alltså kostar annat än den pissdyra kurslitteraturen man hör studenter gnälla över. Tack Babbel jag hitta på nätet, kurser som det faktiskt känns som man lär sig nåt användbart och slipper sitta på universitet och skämmas över att man inte ens har gymnasiebetyg.

Jaha, varför lära sig tyska och danska? Därför det stod mellan att jobba mot att kunna flytta från sverige och börja knarka. Tillvaron är så långrandig och vetskapen att den inte blir mer än så här är ju outhärdlig. Jobba, sova, äta lite pasta, supa när tid finns. Hjärnan har slutat arbeta av sig själv och skönt är väl det – det är värre att gå tillbaka till jobbet när man varit ledig sina precious två-dagar-på-raken-varannan-vecka och hunnit märka hur jobbet suger livslusten ur en. Det är ju fan helt hopplöst.

Numera tjänar jag några tusen mer än McDonalds och jag minns paniken när man låg minus 500:- men inte fan är livet glassigare för det. Jag jobbar sex dar i veckan, ledig varannan helg. Ohhoj vad den lediga helgen är helig! Tyvärr resulterar det i nyårsaftonsyndromet; jag-ska-ha-så-jävla-roligt-men-överhypear-och-hela-kvällen-blir-skit/jag-dricker-för-mycket.

Tyvärr innebär en flytt att jag måste jobba ändå. Kanske ska man bespara sig lite tid och börja med knarket direkt? Hmm, undrar vilket som är billigast..

